Hakkımızda
Senir Kasabası Tarihçe
Tarihsel Durum
Senir Kasabası’nın kökeni, rivayetlere ve halk hikâyelerine dayanmaktadır. Kasaba halkının, ilk olarak bugün Kılıç Kasabası sınırları içinde kalan Farı Köyiçi adlı mevkide yaşadığı, ancak bilinmeyen sebeplerle çıkan anlaşmazlık sonucu, Kol Saldı Ali önderliğinde yedi ailelik bir grubun bugünkü yerleşim alanına taşındığı anlatılmaktadır. Bu yerleşim yerine “Senir” adı verilmiş, kasaba halkı burada dayanışma ve huzur içinde yeni bir yaşam kurmuştur.Senir kelime anlamı olarak “taş ucu veya dağ eteği” anlamına gelmektedir.Senir’in bulunduğu yerleşim yeri 350-400 yıl kadar önce olduğu tahmin edilmektedir.Kasabanın kuruluş yıllarında su ihityacını kuyulardan karşılamakta iken daha sonraları Çelik Paşa annesinin incili kürkünü “Ellik Gavurlarına” satarak Farı mevkisinden cazibeli su getirmiş olduğu bilinmektedir.Horasan dövmekle su kanalının yapıldığı belirtilmektedir.Senir Kasabası, denizden yüksekliği 850 metre olan Burdur Gölü kuzeyinde yer almaktadır.Isparta’ya 45 km. Keçiborlu’ya 15 uzaklıktadır.Kasaba 1914 yılında büyük bir deprem geçirmiş olup, o depremde 200 den fazla vatandaşımız hayatını kaybetmiştir.Daha sonra 1971 yılında meydana gelen depremde ise can kaybı olmadığı kayıtlara geçmiştir.1995 yılı Dinar Depremini de hisseden kasaba herhangi bir can ve mal kaybı yaşamamıştır.
Kol Saldı Ali, halkın önderi olarak kasabanın ilk muhtarı olmuştur. Onun liderliğinde, tarım alanlarının düzenlenmesi, su kaynaklarının kullanımı ve sosyal yapıların oluşturulması gibi konularda önemli adımlar atılmıştır.
Senir’in idari yapısı, 1954 yılı Mayıs ayının birinci gününde belediye statüsü kazanmasıyla Kuşçular ve Tepecik Mahallesi olarak Senir Kasabası sınırlarına dahil olmuştur. Bu süreçte, mahalleler oluşturulmuş, yollar düzenlenmiş ve altyapı çalışmaları başlamıştır.
Coğrafi Durum
Senir Kasabası, Burdur Gölü’nün kuzeyinde, 850 metre rakımda, Isparta’nın Keçiborlu ilçesine bağlı bir yerleşimdir. Akdeniz ikliminin etkili olduğu kasabada yazlar sıcak ve kurak, kışlar ılıman ve yağışlı geçer. Bu iklim, tarım ve hayvancılığa elverişli bir ortam sağlamaktadır.
Kasabanın kuzeybatısında yer alan Tınaz Tepesi, soğuk kış rüzgarlarından koruma kalkanı görevi yapmaktadır.
Ekonomik ve Sosyal Durum
Senir, ekonomik açıdan ağırlıklı olarak tarım ve hayvancılığa dayalı bir yapıya sahiptir. Bununla birlikte, kasabanın sosyal yapısını destekleyen çeşitli ticari ve hizmet sektörleri bulunmaktadır. Kasabada:
-
7 market,
-
3 Gülyağı Fabrikası ve 4 KOBİ Gülyağı Üretimi Yapan İşletmeler
-
4 berber,
-
4 kıraathane,
-
3 kafe ve büfe,
-
1 sağlık ocağı,
-
1 tarım kredi kooperatifi,
-
1 eczane
-
1 Kadın Kooperatifi
-
1 kütüphane
-
1 PTT Acentesi
-
1 Terzi
-
2 Elektrik Tesisatçısı
-
2 Su Tesisatçısı vb. çeşitli kollarda hizmet veren sanayi esnafımız,
-
1 yaşlı bakım evi yer alır.
Bu hizmetler, kasaba halkının günlük ihtiyaçlarını karşılamak ve sosyal yaşamı canlandırmak adına önemli bir rol oynamaktadır.
1970’lerde meydana gelen Burdur Gölü taşkını, ile 40- 45 ev sular altında kalmış, birçok ailenin evsiz kalmasına neden olmuş ve bu süreç, Avrupa’ya göç dalgasını hızlandırmıştır. Göçmenlerin bir kısmı, kasabaya ekonomik yatırımlarla katkıda bulunarak gelişimine destek olmuştur.
Eğitim ve Okullar
Eğitim, Senir’in kalkınmasında temel bir rol oynamıştır. Kasabada ilk ilkokul 1945’lı yıllarda açılmıştır. Günümüzde kasabada bir ilkokul ve bir ortaokul bulunmakta, gençlerin eğitime erişimi sağlanmaktadır.
Kültürel Durum
Kasabanın kültürel mirası, geleneksel düğünler, halk oyunları ve gül hasadı gibi etkinliklerle yaşatılmaktadır. Ayrıca halk arasında kullanılan bazı lakaplar ve unvanlar, sosyal bağların güçlenmesini sağlamaktadır.
Kol Saldı Ali: Kasabanın kurucusu ve ilk muhtarı. Cesareti ve liderliğiyle anılır.
Demirci Hasan: Aile mesleği demircilik olan birinin lakabı.
Çavuş Mehmet: Askerlik görevinde çavuşluk yapan biri.
Topal Halil: Fiziksel bir özelliğe atfen halk arasında böyle tanınır.
Gavur Hacı: Yurtdışında uzun süre kalan birinin lakabı.
Sonuç
Senir Kasabası, geçmişten günümüze dayanışma içinde büyüyen ve gelişen bir yerleşimdir. Kol Saldı Ali’nin önderliğinde başlayan tarihî yolculuk, değişen ve gelişen belediyecilik anlayışı ile yerel kaynakların etkin kullanımıyla şekillenmiştir. Bugün kasaba, hem geleneklerini koruyan hem de modernleşme yolunda ilerleyen bir örnek yerleşim alanı olarak varlığını sürdürmektedir.